28 Nisan 2013 Pazar

Çiriş otu yemeği, çiriş otu nedir ve faydaları nelerdir?

 Bir hafta sonunu daha geride bırakırken ve tam da çiriş otunun zamanıyken,hatta yavaş yavaş bitiyorken yemeğini yapmadan olmaz dedim.Çiriş otunun ömrü çok kısadır.Sadece nisan ayı içinde oluyor.Bizde zamanını daha fazla geçirmeden bugün dağın yamaçlarından topladığımız çiriş otundan eve gelir gelmez yemek yaptım.Çiriş otunu bilmeyenler için biraz da bilgi vereyim.Bakalım çiriş otu neymiş ve nelere iyi geliyormuş:



Bir çok bölgede yetişen çirişin neredeyse her hastalığa derman olduğuna inanılır.Nisan ayından itibaren pazarlarda boy göstermeye başlayan çiriş 50-100 cm boyunda bir bitkidir.Fazla uzamamış zambaklara benzeyen yaprakları uçlarına doğru sivrileşir.Körpeyken yapraklarından yemek yapılır.

faydaları:
Memeli basuru tedavi eder,Mafsal ağrılarını dindirir.,İdrar söktürür. regl düzensizliklerini düzene koyar,Saçkıran tedavisinde de kullanılır.


Kullanım Şekli ve Dozu : 2 bardak suya 30 - 40 gr. bitki konularak kaynatılıp balla tatlandırılıp günde 3 defa yemeklerden evvel içilir.(alıntı)




Eveeet,bilgileri de kısaca verdikten sonra gelelim çiriş otu yemeğini nasıl yaptığıma.Öncelikle otları ayıklayıp iyice yıkadıktan sonra 15-20 dk kadar sirkeli su da beklettim.Güzelce süzdürdükten sonra yemeklik boyutta doğradım ve bir kenara aldım.Şimdi yemeği için gerekli olan malzemeleri vereyim:

Malzemeler
1 kg çiriş otu
yarım çay bardağı zeytinyağı,
2 tane orta boy soğan
bir diş sarımsak,
bir kaşık domates salçası ve bir kaşık biber salçası,
1türk kahvesi fincanı kalın bulgur,
tuz,karabiber,pul biber

YAPILIŞI:

  • Öncelikle tencereye yağı koyup üzerine küp küp doğradığımız soğanları ekleyelim.Sarımsağı da minik minik doğrayıp katalım ve pembeleşene kadar çevirelim.
  • Sotelenen soğan ve sarımsağın üzerine 1 kaşık biber salçası ve 1 kaşık domates salçası ekleyerek salçaları biraz kavuralım.
  • Üzerine doğradığımız çirişleri koyalım.Biraz çevirip üstünü çok az geçecek kadar sıcak su ilav edip bulgurunu koyalım.
  • Tuzunu  da ekleyip pişmeye bırakalım.Yaklaşık yarım saatte pişecektir.
  • Bulgurlar da iyice pişmişse ve artık ocaktan almanıza yakın biraz karabiber ve pul biber ekleyip altını kapatıp dinlenmeye bırakın.
Deneyecek olan herkese afiyet şifa olsun..

not: yumurtalı çiriş otu kavurması ve gözlemesi de sırasıyla gelecek İzlemeye devam edin arkadaşlar.sevgilerimle..

28 yorum:

  1. ilk defa duyuyorum bu otu canım maallah çok faydası varmış pazara gittiğimde bir araştırma yapıcam :) ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. teşekkürler canım.eğer bulursan muhakkak dene.şifa niyetine:)

      Sil
    2. Kesis kulahi nedir bu yazilanlar dogrumu acaba aktarlardan bitkisini veya tobumunu alabilirmiyiz acaba

      Sil
    3. Genelde yapanda olur bizim oralarda olur Bingöl de

      Sil
  2. bir ara satılıyordu bizim perşembe pazarında.ama çocuklar yemez sadece bana kalır diye almadım.benim çocuklar biraz cinstir.pek yeni şeyleri denemeyi sevmezler.eline sağlık canım.sevgilerimle

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Fatma ablacım diyet yapanlar için süper bir tarif.Bağırsakları çalıştırıcı özelliği var.Haberin olsun:)

      Sil
    2. Bizim bitlis te çoook var

      Sil
  3. bızım pazarda dagormustum bu otu ama tanımıyorum dıye almadım ama artık oğrendım bır daha bulursam deneyeceğım elıne sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Teşekkürler.Denemekte fayda vat tabii.Çok şifalı bir ot.

      Sil
  4. Canım benim bu otu babaannaem her mevsimi geldiğinde yapardı kokusu biraz değişik ama tadını severdim.Hatta geçenlerde pazarda gördüm ve nasıl yapıldığını bilmediğim için almadım birde kokusunu eşimin sevmeyeceğini düşündüm birazda ondan alamadım sevgiler....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet ama çok da kötü kokmuyor aslında.Üstelik tadı güzel oluyor.Otun kendi aromasından kaynaklanan ekşi bir tat var,ama az.Ben en çok yumurtalısını seviyorum.Bol soğanlı.mm nefis oluyor.Gözleme de yapıcam.Zaten postta haberini verdim..İzlemeye devam o zaman.

      Sil
  5. ne çok faydası varmış,hiç yemedim ben bu ottan,ellerine sağlık :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. sağol canım.zaten çok kısa süreli yetişiyor.Bizde şifa niyetine yiyip bu zamanı değerlendiriyoruz.

      Sil
  6. canım verdiğin bilgi için 2 kere ellerine sağlık. :)

    YanıtlaSil
  7. Geçen perşembe günü pazarda rastlamıştım ama bilmediğimden ve evde de internet olmadığından almamıştım. Bu faydalarını bilsem hemen alırdım. Bu hafta bakacağım tekrar. Teşekkürler bu bilgileri paylaştığın için. Bu otla ilgili diğer tarifleri de bekliyorum :) Ellerine sağlık, sevgiler..

    YanıtlaSil
  8. sağol Denizcim.Yine bulursan alıp denemeni tavsiye ederim.Zaten sadece nisan ayı içinde oluyor.Şifa niyetine yiyebilirsin.sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  9. Çok faydalı ve sağlıklı bir paylaşım olmus.Ellerine kalemine sağlık :)

    YanıtlaSil
  10. Merhaba Sule abla nasilsiniz? bu kadar cok faydali oldugunu bilseydim hemen orda toplardim neyse pazar gideriz toplariz ama umarim sezon bitmez...Beni hatirladiniz mi su alirken tanismistik.Ellerinize saglik cok guzel olmus sevgiler...Gulnara

    YanıtlaSil
  11. aa canım,tabiki hatırladım.Yorumun beni çok mutlu etti.Teşekkür ederim.sevgilerimle..

    YanıtlaSil
  12. Yemedim ama görüntüsü harika canım birde sarımsaklı yoğurt ekecen üstüne harika olacak eline sağlık

    YanıtlaSil
  13. Şulecim ne kadar faydalı bir otmuş ama ben ne yazıkki hiç tatmadım bu ottan:((acaba İzmirde de varmıdır ki??bulursam alırım mutlaka..Ellerine emeğine sağlık canım..Sevgiyle kal..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Canım bilmiyorum varmıdr,ama pazarcılar kesin bilir.özellikle de ot satanlar.Sormakta fayda var.Bulursan eğer kesinlikle alıp yapmanı tavsiye ederim.Hem eşine de sana da şifa olur inşallah.
      teşekkür ederim.benden de sevgiler..

      Sil
  14. Merhabalar, bu tanıtım için teşekkürler, bu bitki Munzur Dağlarında da yetişir ve "Gullik" olarak anılır. Bilgilerinize

    YanıtlaSil
  15. Merhaba bu bitki doğu tarafında çok bilinir ve yemeği yapılarak yenilir.

    YanıtlaSil
  16. Valla bizde çoook var bitliste.diğer adıda loğin denir.

    YanıtlaSil

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...